Publicerad Lämna en kommentar

Big Food, Big Pharma och Big Media – och våra barn

De processade och vackert förpackade livsmedlen i din kundvagn är oftast inte nyttiga. Processade livsmedel ökar risken för cancer och tidig död. Det beror på att många av dem skapar kronisk inflammation, som idag tros spela en viktig roll vid i stort sett i alla våra stora folksjukdomar.

Vi vet att skräpmat oftast t ex saknar omega 3-fettsyror, polyfenoler och prebiotiska fibrer och därför bidrar till inflammation. De är också ofta fyllda med socker och tomma kalorier som också leder till inflammation. Big Food vet att vi älskar söta smaker…

Tomatketchup är cirka 25% socker, och frukostflingor är över 40% socker. Kelloggs Honung Smacks är mästaren och innehåller 55,6% socker.

Vilka äter mest av detta? Inte vi vuxna. Nej, dessa livsmedel marknadsförs aggressivt till unga. Big Food gillar att börja i tidig ålder då matvanor grundläggs.

Enligt en mycket ny rapport från Public Health England riktar man sig även till de allra yngsta konsumenterna. En undersökning av 1120 olika sorters barnmat visade att Big Food uppmuntrar sockerkonsumtion hos spädbarn från 6 månader och till och med tidigare, och marknadsför dessa sockerrika produkter som ”hälsosamma alternativ”.

Denna typ av mat ökar deras risk för sjukdom och tidig död. I England är cirka 1/4 av barn i åldern 4 till 5 överviktiga eller feta och en liknande andel har tandsjukdom. Majoriteten av dessa barn kommer att bli överviktiga eller feta vuxna, och risken för diabetes, hjärt-kärlsjukdom, cancer och tidig död kommer också att öka.

Ultrabearbetade livsmedel skadar kroppen och de skadar också sinnet.

Lägre omega 3-nivåer i hjärnan korrelerar med sämre impulskontroll. Vissa bevis tyder på att cingulatbarken, som är djupt involverad i impulskontroll och responshämning, kan vara särskilt känslig för låga omega 3-nivåer. Detta verkar vara en viktig faktor hos ungdomar med beteendeproblem.

Skräpmat försämrar hjärnans utveckling och funktion och minskar impulskontrollen. Om du har dålig impulskontroll är det mer troligt att du söker omedelbar tillfredsställelse och gör impulsköp av skräpmat.

Big Food driver efterfrågan på omedelbar tillfredsställelse ytterligare genom sina noggrant utformade Bliss Point-produkter. Dessa livsmedel överstimulerar gommen, skapar omedelbar tillfredsställelse, men också matberoende, inflammation och undernäring, och genererar en generation barn med dålig impulskontroll.

Big Food, Big Pharma och Big Media gör inte mycket för att vår hälsa ska bli bättre. Snarare tvärtom… Det märkliga är att när du tittar på korsägandet inom Big Pharma, Big Food och Big Media, stöter du på samma ägandefamiljer.

Källa: FoodPharmacy/Paul Clayton


INSTRUKTIONSBOK FÖR BÄTTRE HÄLSA

Min bok ”FRISK. LUGN. UTVILAD. STARK. Hela livet.” med 20 enkla tips för bättre hälsa, ett friskare liv och mer energi.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Mockup-COVER-ORG-20-TIPS-1024x521.png

FEEL GOOD & HAVE FUN!
Gilla Feel Good & Have Fun på Facebook och Instagram.
Du når mig på benny@feelgoodhavefun.nu eller på tel 0708-519161 om du har tankar och synpunkter.

BOKA MIG!
» Boka mig som föreläsare på ditt företag
» Boka mig som mindfulnessinstruktör för mindre stressad personal
» Boka mig som din hälsocoach

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.