Publicerad Lämna en kommentar

Salt – bra eller dåligt?

Den ursprungliga rekommendationen att ”äta mindre salt” för att förhindra högt blodtryck (hypertoni) härrör från forskning från Lewis Dahl på 50-70-talet. Han bestämde sig för att mata råttor med 500 gram natrium per dag (nästan 50 gånger det genomsnittliga intaget idag) och tydde det som att det var bevis för att visa ett samband mellan natriumintag och högt blodtryck.

I likhet med fuskaren Ancel Keys, följde Dahl upp sin geni-forskning med flera studier som identifierade korrelationer mellan befolkningar med ett högt genomsnittligt saltintag och högt blodtryck. Och även om bevisen såg väldigt övertygande ut, utfördes senare en korrekt analys som inte fann någon koppling mellan de två variablerna. Och en del av hans forskning visar till och med det motsatta – en ökning av blodtrycket med en minskning av saltintaget!

Anledningen till att det saknas koppling mellan salt och högt blodtryck är att förhöjt blodtryck är ett symptom inte en orsak. Enbart saltreduktion påverkar inte blodtrycket eftersom orsaken till högt blodtryck (och hjärtsjukdom) är fetma, insulinresistens och förhöjda triglycerider (syndrom X). Som i sin tur ger inflammation.

Vetenskapliga mätmetoder har blivit mycket mer exakta sedan Dahls studier, så sambandet mellan saltintag och dålig hälsa har visat sig vara fel. Intersalt, en stor studie som publicerades 1988, jämförde natriumintag med blodtryck hos personer från 52 internationella forskningscentra och fann inget samband mellan natriumintag och förekomsten av högt blodtryck. Faktum är att den del av befolkningen som åt mest salt, cirka 14 gram per dag, hade ett lägre medianblodtryck än befolkningen som åt minst, cirka 7,2 gram per dag. År 2004 publicerade Cochrane Collaboration, en internationell, oberoende, ideell hälsovårdsforskningsorganisation som delvis finansierades av US Department of Health and Human Services, en översyn av 11 saltreduktionsstudier. Under de långsiktiga dieterna med lågt saltinnehåll, jämfört med normala dieter, minskade det systoliska blodtrycket (det högsta talet i blodtrycket) hos friska människor med 1,1 millimeter kvicksilver (mmHg) och diastoliskt blodtryck (det lägre antalet) med 0,6 mmHg. Det är som att gå från 120/80 till 119/79. Granskningen drog slutsatsen att ”neddragning av salt ger endast minimala blodtryckssänkningar under långvariga studier.” En granskning från Cochrane från 2003 av 57 kortare studier drog också slutsatsen att ”det finns få bevis för långsiktig nytta av att minska saltintaget.”


INSTRUKTIONSBOK FÖR BÄTTRE HÄLSA OCH ETT STARKARE IMMUNFÖRSVAR

Min bok ”FRISK. LUGN. UTVILAD. STARK. Hela livet.” med 20 enkla tips för bättre hälsa, ett friskare liv och mer energi.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Mockup-COVER-ORG-20-TIPS-1024x521.png

FEEL GOOD & HAVE FUN!
Gilla Feel Good & Have Fun på Facebook och Instagram.
Du når mig på benny@feelgoodhavefun.nu eller på tel 0708-519161 om du har tankar och synpunkter.

BOKA MIG!
» Boka mig som föreläsare på ditt företag
» Boka mig som mindfulnessinstruktör för mindre stressad personal
» Boka mig som din hälsocoach

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.