Publicerad den Lämna en kommentar

Vaccinskeptiker eller vitaminskeptiker…

Varför är informationen så massiv kring vaccin? Varför hör vi (i stort sett aldrig) någonting om hur vi på mer naturlig väg kan boosta vårt immunförsvar. Och varför ska hela befolkningen vaccineras när det bara är en bråkdel som är i riskzonen. Det är trots allt ett läkemedel som ska sprutas in i kroppen och mixtra med vårt immunförsvar. Självklart ligger det enorma ekonomiska intressen i vaccin. Som i alla andra läkemedel. Och tänk dig själv att du producerade ett läkemedel som alla borde ta. Vilken marknad…

Men jag tänker också på de sårbaraste. Våra äldre. Undersökningar från bland annat Skåne, som jag skriver om i min bok, visar att de som bor på äldreboenden redan står på i snitt 11 olika läkemedel. Och redan 4 olika sägs påverka varann negativt. Säkert har de också fått vaccin mot den vanliga influensan. Dessutom lider många av näringsbrist och brist på rörelse. Och nu ska de få ytterligare en kemikalie in i kroppen…

Men det börjar hända saker i våra medier. För några dagar sedan hade de ett långt inslag om covid och D-vitamin i Malou efter 10 samt vilka doser som kan vara aktuella. Sånt som i våras censurerades på våra sociala plattformar som fejk news. Vem låg bakom det?

Det finns också en stor studie från Filippinerna som visade att de som hade D-vitaminnivåer på över 70 nmol/l klarade sig otroligt mycket bättre vid covid.


D-vitamin

Generellt har sannolikt uppemot 80% av oss svenskar D-vitaminbrist. D-vitamin är egentligen inget vitamin, det är ett hormon. Det har oerhört många positiva effekter på vår hälsa. Bland annat kan det genom cellernas D-vitaminreceptor VDR, påverka upp till 2000 olika gener. Det är det som kallas epigenetik, att gener kan slås av och sättas på. Dagens blygsamma råd från Livsmedelsverket på 800 ie per dag, tros härstamma från bland annat rekommendationer till amerikanska soldater under Vietnamkriget på 60-talet. Senare forskning har visat att denna mängd inte har någon större effekt.

Nya studier visar att tillskott av D-vitamin för att komma upp i bra nivåer minskar risken för en mängd sjukdomar, som till exempel muskelproblem, utmattning, många olika sorters cancer, autoimmuna sjukdomar som till exempel MS och Crohn´s sjukdom, demens, sterilitet, hjärt/kärlsjukdom, infektionssjukdom, luftvägssjukdom, mm. De senaste årens studier har klart visat att D-vitaminet kan hjälpa till att skydda mot både typ 1- och typ 2-diabetes, samt ovan nämnda cancer, MS och psykiska sjukdomar som schizofreni och depression.

På min vän Sven Erik Nordins fantastiska hemsida www.svaradoktorn.se hittar jag en intressant studie från Japan. Man delade upp ett antal kvinnor på äldreboenden i två grupper. Deras medelålde var 74 år. Den ena gruppen fick D-vitamintillskott, och den andra fick placebo. Under de två år studien varade fick fyra kvinnor i placebogruppen höftfrakturer, medan ingen i D-vitamingruppen drabbades. Först trodde man att det enbart berodde på att D-vitaminet stärkte benstommen. Men sedan fann man att efter två år hade muskelstyrkan hos D-vitamingruppen generellt ökat med 56% och minskat med 28% hos placebogruppen.

Exempel på D-vitaminets effekt vid några sjukdomstillstånd
Som du såg ovan så har D-vitaminet väldigt positiva effekter vid olika sjukdomar och för att förebygga sjukdomar. Här får du några exempel på D-vitaminets effekter på olika sjukdomar.

Bröstcancer 
Cancer är en okontrollerad delning av onormala celler. Forskare har länge haft en teori om att D-vitamin spelar en roll vid cancerutveckling på grund av sin förmåga reglera just celltillväxt. D-vitaminreceptorer finns på cellernas yta där den tar emot signaler. Denna signal kan berätta för cellen att den ska dela sig eller dö. En studie jämförde D-vitaminnivåerna på 3 634 koreanska bröstcancerpatienter med 17 133 friska kontrollpersoner. Forskarna fann att kvinnor med D-vitaminbrist hade 27% ökad risk att utveckla bröstcancer jämfört med de kvinnor som hade tillräckliga nivåer. Studien publicerades i tidskriften Breast Cancer Research and Treatment.

Demens
En studie i tidskriften Neurology, visade att D-vitamin har stor påverkan på hur hjärnan fungerar. Forskarna såg att personer över 60 år som hade låga nivåer av D-vitamin i blodet (61% av deltagarna), fick ett tre gånger så snabbt mentalt förfall som de med tillräckliga nivåer D-vitamin. Studien på 382 människor genomfördes mellan 2002 och 2010. Deltagarnas ålder varierade mellan 60 och 90 plus och inkluderade personer med normal kognition, med mild nedsatt mental funktion och med redan utvecklat demens.

Immunförsvaret
Som jag nämnde så har kroppens celler receptorer på sin yta för D-vitamin, vilket gör det speciellt viktigt för immunförsvarets beteende, balans och styrka. D-vitamin är ett av de viktigaste näringsämnena för att förebygga förkylningar och influensa. Förutom att det stärker ett tröttkört immunförsvar, så kan det också lugna ner ett överaktivt immunförsvar. Ett hyperaktivt immunförsvar kan bland annat leda till autoimmuna sjukdomar.

Hjärt/kärlsjukdom 
D-vitaminbrist kopplas ofta till svåra hjärtproblem som hjärtinfarkt och stroke. En stor studie på närmare 20 000 medelålders män gjord vid Harvard School of Public Health, visade att för låga nivåer av D-vitamin är en tänkbar förklaring till att många fler drabbas av hjärtinfarkt under den mörka delen av året än under den ljusa. En fördubbling av nivån på D-vitamin i blodet halverade risken för hjärtinfarkt. Risken hos de med minst D-vitamin i blodet mer än fördubblades. Men också de med genomsnittliga halter löpte 60% ökad risk.

Viktiga funktioner 
D-vitamin är ett näst intill magsikt fettlösligt näringsämne/hormon som förbättrar upptag, transport och användning av kalcium och fosfor. Kalcium och fosfor är superviktiga för till exempel ben- och tandbildning. D-vitamin bidrar också till ett stabilt nervsystem och ett friskt och hälsosamt hjärta. Det reglerar ditt immunförsvar, minskar risken för autoimmuna sjukdomar och påverkar din bildning av serotonin. D-vitamin är också bra för ditt blodtryck, hjärt/kärlsystem och motarbetar depressioner.

D-vitamin är antiinflammatoriskt och också viktigt för sköldkörtelns funktion, för till exempel produktionen av tyroxin. Det hjälper också till med reglering av blodets koagulering och skyddar mot stroke. Visst är det fantastiskt?

Orsaker till D-vitaminbrist 

• Brist på solljus. Du bör vistas ute cirka 20 minuter relativt lättklädd, och utan solkräm, för att få 10000-20000 ie på en dag. Men efter 30 minuter är huden mättad och du kan inte tillgodogöra dig mer. För att solen skall kunna få i gång D-vitaminproduktionen i din hud, så krävs att den står högre än 45 grader över horisonten. Annars filtreras den verksamma våglängden bort genom den längre väg ljuset måste passera genom atmosfären. Så halva året har vi problem här uppe i norden. Det är också viktigt att tänka på att kolesterol är viktigt för att du ska kunna omvandla solstrålarna till D-vitamin. Så av många skäl är det bra att inte sträva efter låga kolesterolnivåer.

• Åldern gör att du får svårare och svårare att bilda D-vitamin. 

• Livsstil är viktig. Stress och lite tid utomhus kan ge brist. 

• Geografiskt läge. Här uppe i norr har vi begränsad möjlighet att få D-vitamin via solen. 

• Mörkhyade personer behöver 6 gånger mer solljus än ljushyade. 

• Kulturella skillnader som att till exempel bära kläder som täcker huden året om. 

• Ökad användning av solskyddskräm. Om du använder solskyddsmedel blockerar du D-vitaminproduktionen. Solskyddsfaktor 8 blockerar 85% av bildningen av D-vitamin. Solskyddsfaktor över 8 blockerar 100% av bildningen.

D-vitamin i kosten 
D-vitamin är tyvärr det vitamin som det finns minst av i vår kost. Mest hittar du i fisk som makrill, lax och sill.

Att mäta nivåerna av D-vitamin 
Vid en analys av D-vitamin undersöker man blodets koncentration av 25(OH)D, även kallat kalcifediol. När D-vitamin omvandlas i levern produceras bland annat kalcifediol, vilket gör detta ämne till en indikator till D-vitaminstatus. Normala värden enligt medisera.se är 50-178 nmol/L. Själv hade jag 131 nmol/L för någon månad sedan. Du får 10% rabatt hos medisera.se med koden feelgoodhavefun.

Dosering 
D-vitaminets halveringstid är 20-29 dagar. En lämplig daglig dos vintertid brukar sägas ligga kring 4-5000 ie. Sommartid kan du gå ner i dos. Lite beroende på hur mycket du vistas lättklädd i solen utan solkräm. Livsmedelsverkets rekommendation på 800 ie per dag anses av många vara alldeles för lite. Det är troligen satt som minimum för att undvika ovan nämnda rakitis. Och för att överdosera får du upp i våldsamma doser.

Sorten du ska leta efter heter vitamin D3 och ska helst ligga i en bas av olja. Dessutom är det bra med varianter där också vitamin K2 finns med. Även om vitaminerna D och K2 var för sig har en gynnsam effekt på hälsan så fungerar de bäst tillsammans. I kombination kan de till exempel stödja din benhälsa med sin förmåga att främja upptag av kalcium och benbildning. Så tillsammans kan de ge förbättrad bentäthet.

Källor: kurera.se samt Lars Berns bok ”Den metabola pandemin”.

Coola tillskott från Upgrit

Jag samarbetar med Upgrit, ett modernt företag inom hälsobranschen, med eget varumärke och en uppsjö av fina produkter. De har också nära samarbete med funktionsmedicinska läkaren Peter Martin, som jag nyligen intervjuade på min pod.

Om du registrerar dig här som min VIP-kund, så får du alltid 10% rabatt på hela deras sortiment. Förutom när andra erbjudanden gäller. 

Och här kan du beställa deras D-vitamin. Kom ihåg att registrera dig först för 10% rabatt på alla inköp. Alltid!


Hälsosamma julklappar (till dig eller någon du bryr dig om)


» Min bok ”FRISK. LUGN. UTVILAD. STARK. Hela livet” Nedsatt pris!
» Test av omega 3 och 6 (lugnande kosttillskott på köpet) Nedsatt pris!
» Omega3-olja av hög kvalitet med D-vitamin och polyfenoler 
» Paket med 2 tester och omega 3-olja för 8 månader (min bok ingår)
» Protect – kosttillskott med både C- och D-vitamin
» Min nya e-bok ”Fysiskt & mentalt STARK” 



INSTRUKTIONSBOK FÖR BÄTTRE HÄLSA OCH ETT STARKARE IMMUNFÖRSVAR

Min bok ”FRISK. LUGN. UTVILAD. STARK. Hela livet.” med 20 enkla tips för bättre hälsa, ett friskare liv och mer energi.

JULRABATT! Varför inte ge bort boken i julklapp. Julpris 175 kr.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Mockup-COVER-ORG-20-TIPS-1024x521.png

FEEL GOOD & HAVE FUN!
Gilla Feel Good & Have Fun på Facebook och Instagram.
Du når mig på benny@feelgoodhavefun.nu eller på tel 0708-519161 om du har tankar och synpunkter.

BOKA MIG!
» Boka mig som föreläsare på ditt företag
» Boka mig som mindfulnessinstruktör för mindre stressad personal
» Boka mig som din hälsocoach

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.