Publicerad Lämna en kommentar

Smärta + motstånd = lidande

Igår hade jag den sista träffen på min mindfulnesskurs ”Nyfiken på mindfulness”. Då pratade vi bland annat om lidande. Vi kom in på hur vi ofta idag förtränger och motarbetar alla former av lidande i livet. Trots att det är en naturlig del av livet, som vi alla möter förr eller senare. Det kan vara sorg, rädsla, skuld eller skam.

Vi tog upp flyktmetoder som alkohol, överätning, överträning, shopping, arbete, stänga av, anorexi och till och med självmord. Om och när flyktningsmekanismen inte längre fungerar, sitter vi fast, och vi kan få panik. 

Vad kommer att hända om du bara för ett ögonblick låter allt vara som det är? Vad händer om panik och ångest bara är motstånd? Och vad händer om motståndet kvarstår? 

Skulle det då vara en bra övning att möta ditt lidande och motstånd? Vad är det motståndet står för? Känslor? Vad handlar det om? Känslor som är så smärtsamma för dig att känna? Varför är känslor ibland värre än huvudvärk eller muskelsmärta? Det är ju trots allt bara tankar…

Är det förändringar som skrämmer dig? Du kanske går igenom en skilsmässa, flyttar från ett ställe till ett annat. Kanske du bara slutar ett jobb eller börjar ett nytt. Själen kanske bara vill att du känner vad som kommer in i kroppen utan att värdera det.

Istället borde du försöka möta lidandet och försöka se vad som egentligen har inträffat och undersöka hur du reagerar på det. Under kursen kom vi in på metoden SOAS som är en del av mindfulness. Att Stanna upp -> Observera -> Acceptera – > Svara/Släppa. Flera hade börjat använda detta i vardagslivet och upplevde det väldigt användbart. Vi berörde också att ordet acceptera är laddat och kan vara svårt, och att vi ger det olika betydelse. Vissa saker är svåra och kanske omöjliga att acceptera. Men med betydelsen ”konstatera” så måste vi acceptera allt som händer. För det har ju hänt. Men att det inte är samma sak som att tycka att det är ok.

För dig som vill fördjupa dig i det magiska ordet ACCEPTERA så kan jag tipsa om boken ”Att leva ett liv – inte vinna ett krig” av Anna Kåver.

Det är här mindfulness kan vara ett fantastiskt verktyg. Det kanske inte hjälper att öva en gång i veckan. Men med regelbunden daglig träning kan det hjälpa dig att bli mer medveten om känslor och tankar. Och att lämna autopiloten…

I januari startar jag en ny mindfulnesskurs i Tanumshede. Den heter Här & Nu och är på 8 tillfällen gånger 2 timmar.

» Läs mer och köp din plats här


Texten är hämtad ur min bok.

INSTRUKTIONSBOK FÖR BÄTTRE HÄLSA

Min bok ”FRISK. LUGN. UTVILAD. STARK. Hela livet.” med 20 enkla tips för bättre hälsa, ett friskare liv och mer energi.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Mockup-COVER-ORG-20-TIPS-1024x521.png
Nu till JULPRIS!

FEEL GOOD & HAVE FUN!
Gilla Feel Good & Have Fun på Facebook och Instagram.
Du når mig på benny@feelgoodhavefun.nu eller på tel 0708-519161 om du har tankar och synpunkter.

BOKA MIG!
» Boka mig som föreläsare på ditt företag
» Boka mig som mindfulnessinstruktör för mindre stressad personal
» Boka mig som din hälsocoach

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.